برای شستن صحیح دستان ، سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها پیشنهاد می‌کند که این پنج مرحله را انجام دهید: خیس کردن، کف یا صابون زدن، مالیدن، آب کشیدن، خشک کردن.

ابتدا، دستان خود را با آب تمیز و جاری خیس کنید، سپس شیر آب را ببندید و به دست‌هایتان صابون بزنید. اکنون، دستان صابونی خود را به هم بمالید. در این مرحله، باید پشت دست، بین انگشتان و زیر ناخن‌های خود را با صابون تمیز کنید.

طبق دستورالعمل سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بعد از آن که تمامی ‌قمست‌های دست را با کف صابون پوشاندید، باید حداقل به مدت ۲۰ ثانیه یا تقریباً مدت زمان لازم برای خواندن ترانه «تولدت مبارک» دست‌هاتیان را خوب به هم بمالید.

پس از پایان مرحله مالیدن، باید دست‌هایتان را با آب تمیز بشویید و سپس با حوله تمیز یا خشک‌کن برقی خشک کنید.

اگرچه شستن دست‌ها با صابون و آب موثرترین روش برای کشتن میکروب‌هاست، در صورت عدم دسترسی به آب یا صابون، سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند از یک ضدعفونی کننده الکلی دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد.

براساس دستورالعمل سازمان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، برای استفاده مؤثر از ماده ضدعفونی کننده دست، باید آن را روی کف دست بریزد و دستان خود را به هم بمالید. سپس باید ژل ضدعفونی را روی تمامی ‌سطح دست خود بمالید تا وقتی که خشک می‌شود. این فرایند معمولا باید حدود ۲۰ ثانیه طول بکشد.

 

چرا شستن دست‌ها اینقدر مهم است؟ خیلی ساده بگوییم؛ دست‌های شما کثیف هستند، چون مدام به آدم‌های گوناگون، حیوانات، غذا‌ها و سطوح و وسایل دست می‌زنید و هزاران میکروب و ویروس و سایر آلودگی‌ها را جمع می‌کنید که اگر وارد بدن‌تان شوند می‌توانند شما را مریض کنند. ما خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم به چشم‌ها، بینی و دهان خود دست می‌زنیم و همین کار ظاهرا بی‌ضرر باعث می‌شود میکروب‌ها و ویروس‌ها مستقیما وارد غشا‌های مخاطی‌مان شوند.

 

همچنین ما از دست‌های‌مان برای تهیه‌ی غذا و خوردن آن استفاده می‌کنیم؛ بنابراین دست‌هایی که تمیز نیستند می‌توانند غذایی را که توسط خودمان یا دیگران خورده می‌شوند را آلوده کنند. اما شستن دست‌ها این قدرت را دارد که این خطرات را به حداقل برساند و یا حتی حذف کند، هم برای خودتان و هم برای اطرافیان‌تان. مثلا یاد دادن نحوه‌ی درست شستن دست‌ها می‌تواند خطر بیماری‌های اسهالی را در افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند به میزان ۵۸ درصد کاهش بدهد.

 

 چه زمانی باید دست‌ها را بشوییم؟

شما باید به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری ویروس کرونا، دست‌‌تان را در مواقع زیر بشویید:

پس از سرفه، عطسه یا پاک کردن بینی
پس از حضور در اماکن عمومی شامل سیستم حمل‌ونقل عمومی، سوپرمارکت‌ها و اماکن مذهبی
پس از لمس سطوح در خارج از خانه، شامل پول
قبل، در حین و بعد از مراقبت از فرد بیمار
قبل و بعد از غذا خوردن
به طور کلی، دست‌‌تان را باید در زمان‌های زیر بشویید:

پس از سرویس بهداشتی
قبل و بعد از غذا خوردن
پس از بیرون گذاشتن آشغال
پس از لمس حیوانات
پس از عوض کردن پوشک بچه‌ها یا کمک به آنها در استفاده از سرویس بهداشتی
زمانی که دست‌ها به وضوح کثیف هستند
 

چگونه می‌توانم به کودکم کمک کنم دست‌هایش را بشوید؟

می‌توانید با ساده کردن شستشوی دست‌ها به کودک‌تان کمک کنید، برای مثال با ایجاد یک سکو که آنها بتوانند براحتی خودشان به آب و صابون دسترسی داشته باشند. همچنین می‌توانید با خواندن آهنگ‌های مورد علاقه کودکان در حالیکه دست‌ها را به هم می‌مالید، این فرآیند را برای آنها سرگرم‌کننده سازید.

 

بیماری‌هایی که با شستن دست می‌توانید از آن‌ها پیشگیری کنید

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا می‌تواند کُشنده باشد و این خطر نه فقط برای بچه‌های کوچک‌تر و سالمندان و یا آن‌هایی که نقص ایمنی دارند، بلکه برای همه‌ی افراد وجود دارد. آنفلوآنزای فصلی در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به میزان قابل توجهی خطرناک بود. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ۸۰۰۰۰ مرگ مرتبط با این بیماری را گزارش کرد که ۱۸۰ مورد آن کودکان بوده‌اند. علاوه بر واکسیناسیون، شستن دست‌ها اقدام بسیار مهمی برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزاست، خصوصا وقتی بدون اینکه بدانید در معرض ویروس آنفلوآنزا قرار می‌گیرید.

هر بیماری عفونی چیزی به نام «دوره‌ی نهفتگی» دارد که به مدت زمان بین قرار گرفتن در معرض ویروس و بروز بیماری گفته می‌شود. پرودروم یا مرحله‌ی مقدماتی بیماری نیز زمانی است که شما شروع می‌کنید به احساس ناخوشی، اما هنوز علامت و نشانه‌ای مختص یک بیماری را ندارید. در خیلی از موارد، بیماری‌های عفونی مانند آنفلوآنزا، می‌توانند پیش از اینکه فرد علامتی از بیماری داشته باشد، انتقال داده شوند. شستن دست‌ها می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که ناآگاهانه خودتان را مبتلا نمی‌کنید.

 

چشم صورتی یا ورم ملتحمه

چشم صورتی به قرمزی و التهاب غشای شفاف پوشاننده سفیدی چشم و غشای بخش داخلی پلک گفته می‌شود. چشم صورتی اغلب توسط عفونت باکتریایی یا ویروسی ایجاد می‌شود. بیماری چشم صورتی سبب خارش و سوزش ناراحت کننده‌ای می‌شود و فرد معمولا چشم‌ها را می‌مالد تا احساس ناراحتی خود را تسکین بدهد و سپس محیط اطراف خود را ممکن است لمس کند. ویروس یا باکتری که موجب بیماری چشم صورتی می‌شود، در نهایت روی تمام سطوح می‌نشیند و می‌تواند تا ساعت‌ها یا حتی روز‌ها باقی بماند.

 

بچه‌ها ریسک بیشتری از جهت عفونت و انتقال دارند، چون آن‌ها با دنیای پیرامون خود ملموسانه‌تری ارتباط دارند و برای همین بیشتر از افراد بزرگسال در معرض وسایل آلوده هستند. هر گونه عفونت ویروسی یا باکتریایی در مورد بچه‌ها می‌تواند نتیجه‌ی چنین ویژگی باشد. کودکان بیشترین ریسک ابتلا به عفونت‌های چشمی، گلو درد، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های ریوی و عفونت‌های ادراری و گوارشی را دارند. یاد دادن روش صحیح دست شستن از همان سنین پایین به بچه‌ها برای حفظ سلامتی آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. یکی از راه‌های مفیدی که می‌توانید درست دست شستن را به بچه‌ها یاد بدهید این است که به آن‌ها بگویید هنگام شستن دست‌های‌شان، آهنگ تولدت مبارک را دو بار بخوانند.

 

مسمومیت سالمونلا

بیماری‌هایی که با شستن دست می‌توانید از آن‌ها پیشگیری کنید

یکی از بزرگ‌ترین دلایل توصیه‌ی اکید به شستن دست‌ها این است که شما بیشتر از آنچه تصورش را بکنید به ذرات مدفوع دست می‌زنید؛ و این دقیقا همان راهی است که سالمونلا به اطراف منتقل می‌شود. این باکتری در روده‌ی حیوانات و انسان‌ها زندگی می‌کند و اغلب از طریق غذای آلوده‌ای که کاملا پخته نشده (گوشت و تخم مرغ) یا خوب شسته نشده (میوه و سبزی)؛ زمانی که شما دست‌ها یا وسایلی که با گوشت خام تماس داشته‌اند را خوب نمی‌شویید، منتقل می‌شوند. یکی دیگر از شیوه‌های انتقال سالمونلا، درست نشستن دست‌ها بعد از دستشویی یا تعویض پوشک کودک است.

باکتری سالمونلا از طریق لمس یک خزنده یا دوزیست و یا حیوان اهلی آلوده که مدفوع آن‌ها می‌تواند متعاقبا هر چیزی را که با آن در تماس باشد آلوده کند نیز قابل انتقال است.

 

 

 

بیماری دست، پا و دهان

اگر بچه‌ی کوچکی دارید یا با بچه‌ها سر و کار دارید، شستن دست‌های‌شان می‌تواند کمک کند از این عفونت ناراحت کننده که عامل آن ویروس کوکساکی است پیشگیری شود. بیماری دست، پا و دهان که یک بیماری شایع در کودکستان‌ها و پیش دبستانی‌هاست سبب زخم‌هایی در دهان و حلق، بثورات پوستی روی دست‌ها و پاها، تب و از دست دادن اشتها می‌شود. راه‌های انتقال این ویروس، ذرات واگیردار از بینی، دهان، تاول و مدفوع فرد آلوده است که به دست‌های فرد بعدی منتقل شده و سپس وارد دهان می‌شود.

خیلی چندش آور است! و دقیقا به همین دلیل باید دست‌ها را مرتبا بشویید و به بچه‌ها نیز یاد دهید این کار را مرتب و درست انجام دهند. اگر باردار هستید، در مقابل این ویروس باید بیشتر از خود مراقبت کنید، زیرا بیماری دست، پا و دهان می‌تواند خطر سقط جنین در اواخر بارداری را افزایش بدهد.

 

استافیلوکوس

بیماری‌هایی که با شستن دست می‌توانید از آن‌ها پیشگیری کنید

باکتری استافیلوکوک عامل عفونت استافیلوکوس است که روی پوست و بینی افراد سالم پیدا می‌شود. استافیلوکوس در صورتی که به اعماق بدن نفوذ کرده و خون و مفاصل و قلب را دچار عفونت کند می‌تواند واقعا خطرناک باشد. شرایط فرد مبتلا زمانی خطرناک‌تر هم می‌شود که به گونه‌ای از استافیلوکوس دچار شده باشد که نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند و MRSA نام دارند.

عفونت استافیلوکوس چیزی شبیه یک جوش یا تاول به نظر می‌رسد یا حتی شاید به سادگی یک قرمزی معمولی روی پوست ظاهر شود. این باکتریوم مقاوم می‌تواند روی اشیای بی‌جان مانند حوله یا وسایل باشگاه ورزشی نیز زنده بماند. اگر دست‌های خود را بشویید، خطر انتقال این باکتری‌ها از فرد به فرد را کاهش خواهید داد. سایر راهکار‌های پیشگیرانه شامل پوشاندن زخم‌ها و استفاده نکردن از وسایل شخصی همدیگر می‌شود.

 

هپاتیت A

خوشبختانه هپاتیت A مانند هپاتیت B و C نیست و سبب بیماری مزمن کبد نمی‌شود. اما متاسفانه می‌تواند واقعا حال‌تان را بد کند و موجب مشکلات گوارشی، تب، خستگی و یرقان بشود. در برخی موارد، هپاتیت A حتی می‌تواند منجر به نارسایی حاد کبد و نیاز به بستری شدن در بیمارستان شود. حتما در مورد شیوع هپاتیت A در رستوران‌ها شنیده‌اید، زیرا این ویروس اغلب وقتی منتقل می‌شود که فرد دست‌های خود را بعد از دستشویی و قبل از تهیه‌ی غذا نشسته است.

 

استرپ تروت

هرچند ویروس‌ها اغلب سبب گلو درد می‌شوند، اما اگر تست استرپ معلوم کند که گلو درد شما ناشی از استرپتوکوک گروه A است، نیاز به آنتی بیوتیک خواهید داشت. استرپ تروت نه تنها می‌تواند سبب ناراحتی فرد شود بلکه بسیار واگیردار است، اما در برخی موارد این بیماری می‌تواند باعث تب اسکارلت یا مخملک، تب روماتیسمی، یک بیماری نادر کلیوی به نام PGSN و نوعی بیماری خود ایمنی کودکان به نام پانداس شود.

طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، عطسه و سرفه می‌تواند ذرات ریز تنفسی را که حاوی این باکتری هستند منتشر نماید. شما نمی‌توانید جلوی عطسه و سرفه‌ی دیگران را بگیرید، اما می‌توانید بهداشت فردی خود را رعایت کنید و دست‌های‌تان را مکررا بشویید.

 

کرونا

بیماری کرونا توسط ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ که یک بیماری تنفسی است ایجاد شده است و علائم آن مانند بسیاری از بیماری‌های تنفسی تب، سرفه، تنگی نفس، آبریزش بینی، خستگی یا کوفتگی است. از آنجایی که در حال حاضر این بیماری واکسن ندارد؛ بنابراین بهترین راه کنترل آن رعایت اصول بهداشتی است.  راه‌های انتقال کرونا تماس مستقیم با ریز قطرات آلوده منتشر شده توسط عطسه یا سرفه فرد آلوده یا از طریق تماس غیر مستقیم مانند تماس دست با سطوح آلوده به ریز قطرات و ترشحات منتقل شده از حلق فرد آلوده است.

 اگر همه ما چند نکته ساده را رعایت کنیم خیلی راحت از ابتلا به این بیماری پیشگیری خواهیم کرد که اول از همه شستن دست‌ها به صورت مکرر و صحیح با آب و صابون به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه به خصوص بعد از رفتن به سرویس بهداشتی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه اهمیت دارد.

 

به چه روش‌های دیگری می‌توانم به توقف اشاعه ویروس کرونا کمک کنم؟

از روش درست برای سرفه یا عطسه استفاده کنید: دهان و بینی خود را با آرنج خم شده یا دستمال کاغذی بپوشانید و بلافاصله دستمال مورد استفاده را در سطل آشغال بیندازید، و سپس دست‌ها را بشویید

  • از لمس کردن صورت (دهان، بینی، چشم‌ها) پرهیز کنید
  • رعایت فاصله اجتماعی را تمرین کنید: از دست دادن، بغل کردن یا بوسیدن افراد، سهیم کردن غذا، ظروف، لیوان‌ها و حوله‌ها پرهیز کنید
  • از تماس نزدیک با هر فردی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را دارد پرهیز کنید
  • اگر خودتان یا کودک شما دچار تب، سرفه یا سختی تنفس شد به پزشک مراجعه کنید
  • سطوحی که ممکن است در تماس با ویروس بوده باشند را پاک کنید و کلا سطوح را بیشتر تمیز کنید (بالاخص در فضاهای عمومی)

 

منبع: zibanews